Jedinečné spôsoby pomoci

Psychológia nie je žiadna nuda a my pomáhame aj spôsobmi, ktoré sú nové a predtým sa v našej krajine nevyužívali, alebo majú potenciál na to, aby sa využívali oveľa viac.

Či už sú to naše zvieratká prostredníctvom ježkoterapie, virtuálna realita alebo originálne projekty pre mladých, nebojíme sa nových vecí. Práve naopak, tešíme sa z nich.

Menu

Ježkoterapia

Ježkovia sú fascinujúce stvorenia, ktoré dokážu vnímať naše emócie a reagovať na ne. V ježkoterapii ich prirodzené správanie pomáha ľuďom porozumieť svojim vlastným pocitom, stresovým reakciám a spôsobom, ako zvládať náročné situácie, ale kľúčovú úlohu pri tom zohráva psychológ, ktorý s ježkom pracuje.

  • Zrkadlo emócií – Ježko dokáže vycítiť náladu človeka, ktorý ho drží, a jeho reakcia nám pomôže lepšie pochopiť, ako sa cítime my sami.
  • Bezpečný priestor – Ak sa ježko cíti v ohrození, schúli sa do klbka a vystrčí pichliače. Ak sa cíti bezpečne, postupne sa uvoľní a dovolí nám ho pohladiť. Tento proces krásne ilustruje, ako fungujú aj naše obranné mechanizmy.
  • Upokojenie a sústredenie sa – Kontakt s ježkom a jeho jemné pohyby pomáhajú ľuďom sústrediť sa na prítomný okamih, čo vedie k upokojeniu a lepšiemu zvládaniu stresu.

Ako prebieha ježkoterapia?

Ježkoterapia prebieha v pokojnom a bezpečnom prostredí pod vedením psychológa či psychologičky. Účastníci postupne spoznávajú správanie ježka, držia ho v rukách a sledujú, ako na nich reaguje. Počas interakcie sa rozprávame o tom, ako sa ježko bráni a ako sa správa, keď sa cíti bezpečne – tieto paralely si prenášame aj do našich životov.

Pre koho je ježkoterapia vhodná?

Ježkoterapia môže byť podpornou aktivitou pri rôznych ťažkostiach, ako sú:

  • Stres a úzkosť
  • Pocity osamelosti
  • Emocionálny nepokoj
  • Ťažkosti s dôverou a otvorenosťou
  • Prežívanie náročných životných situácií

Kde ježkov a ježkoterapiu nájdete?

V našich centrách po celom Slovensku, ale hlavne v našich nízkoprahových kluboch, kde sa ježkoterapia realizuje každý mesiac.

Psychologické laboratórium VR

Psychologické laboratórium VR vzniklo v roku 2020 s cieľom využívať moderné technológie v psychologickej pomoci. VR sa v zahraničí bežne využíva pri práci s klientmi so širokým spektrom duševných ťažkostí, najmä však pri fóbiách, traumách, depresii, PTSD či úzkosti.

Prostredníctvom virtuálnej reality ponúkame (nielen) mladým ľuďom bezpečný priestor, kde si môžu nacvičiť zvládanie stresu, prekonávať svoje strachy a trénovať si dôležité zručnosti.

Vo svete VR sa využíva najmä expozičná terapia a virtuálna rehabilitácia. Tzv. expozičná terapia spočíva v tom, že klientov vo virtuálnej realite postupne vystavujeme podnetom či situáciám, ktoré ich za bežných okolností stresujú alebo im spôsobujú úzkosť. Vďaka VR s nimi môžu bezpečne interagovať a postupne si na ne zvyknúť. Pomáha pri fóbiách, panickej poruche, sociálnej úzakosti, PTSD či depresii. Virtuálna rehabilitácia je zase založená na plnení úloh a na tréningoch, v ktorých sa klienti učia novým schopnostiam a zručnostiam alebo ich znovu nadobúdajú, ak ich predtým ovládali, no kvôli rôznym situáciám o ne prišli, alebo sa im tieto schopnosti a zručnosti oslabili.

Tento postupný a bezpečný proces pomáha našim klientom lepšie zvládať svoje emócie a učiť sa novým stratégiám riešenia problémov. VR terapia je bezplatná, anonymná a dostupná v našich centrách krízovej intervencie Káčko po celom Slovensku.

V čom môže VR pomôcť?

  • Zmiernenie úzkosti, stresu a panickej poruchy.
  • Prekonanie fóbií (napr. strach z davov, lietania, zvierat,..).
  • Pomoc pri depresívnych stavoch a PTSD.
  • Tréning sociálnych zručností a zvládania konfliktov.
  • Nácvik relaxačných techník na zvládanie stresu a paniky.

VR terapia v Káčkach po celom Slovensku

Virtuálna realita je súčasťou psychologickej pomoci v našich centrách krízovej intervencie Káčko po celom Slovensku. Každé stretnutie prebieha individuálne, pod dohľadom odborníka, a je prispôsobené konkrétnym potrebám klienta. Okrem individuálnych sedení realizujeme aj skupinové workshopy pre odborníkov a laickú verejnosť, kde predstavujeme, ako môže VR pomáhať v psychologickej praxi.

Krabička bezpečia

Krabičky bezpečia pomáhajú ľuďom, ktorých duša bolí tak veľmi, že si ubližujú fyzicky.

Sebapoškodzovanie môže mať rôzne formy a podoby. Ale cieľ je väčšinou podobný – cítiť fyzickú bolesť či „prekričať“ bolesť psychickú. U mladých ľudí, ktorí často ešte nevedia ako spracovať svoje emócie alebo sa vyrovnať s psychickou bolesťou, je to pomerne častý spôsob zvládania ťažkostí, ku ktorému sa utiekajú.

Prvú Krabičku bezpečia sme poskladali v roku 2021. A odvtedy sme ich poskladali stovky. Krabičku bezpečia sme vytvorili preto, aby sa stala osobným a bezpečným nástrojom pre mladých ľudí, po ktorom siahnu vo chvíľach, keď im je ťažko, ale aj vtedy, keď sa cítia dobre. Je naplnená predmetmi, ktoré pomáhajú zvládať náročné emočné okamihy, nutkanie si ublížiť alebo pomáhajú pri ošetrení rán.

Vo vnútri krabičky sa skrývajú špeciálne predmety:

  • ŠTIPĽAVÁ POMOC – gumičky, ktoré napomáhajú rozptýliť náročné myšlienky
  • FAREBNÁ POMOC – sada farbičiek, ktoré možno použiť na vymaľovanie omaľovánky, vrchnáku krabice, na kreslenie do denníka alebo kreslenie vlastných obrázkov na papier
  • ZELENÁ POMOC – zelená tetovacia fixka, ktorú je možné vymeniť za nástroj, ktorým si mladý človek ubližuje
  • PICHĽAVÁ POMOC – na uvoľnenie napätia sme do Krabičky bezpečia pribalili antistresovú loptičku, ktorú je môžné stláčať tak silno, ako je v danej chvíli potrebné
  • TETOVACIA POMOC – tetovačky od Kresky, ktoré špeciálne pre Krabičku bezpečia navrhla Lucka Salayová, aby pomohli prekryť miesta bolesti
  • TECHNOLOGICKÁ POMOC – na USB kľúč si možno uložiť obľúbenú hudbu, film, fotografie, alebo čokoľvek, čo spríjemní deň alebo pomôže prekonať náročnú chvíľu
  • DENNÍKOVÁ POMOC – osobný denník, do ktorého je možné si zapisovať svoje pocity, sny, ciele, predstavy, kresliť, lepiť obrázky a fotografie
  • PLYŠOVÁ POMOC – plyšový macko, ktorý je zatiaľ bez mena a čaká na neho od svojho majiteľa a majiteľky. Macko má na sebe nápis AKO SA MÁŠ, pretože je symbolom záujmu, ktorý si zaslúži a potrebuje každý človek v akejkoľvek situácii
  • OMAĽOVÁNKOVÁ POMOC – rôzne typy omaľovániek a motívov, ktoré špeciálne pre Krabičku bezpečia vytvorili talentovaní psychológovia a psychologičky z IPčka
  • NÁRAMOK ZÁLEŽÍ NA TEBE – zelený náramok je symbolom, že #pomocexistuje
  • KARTA ZDRAVOTNÍCKEJ PRVEJ POMOCI – všetky informácie o tom, ako postupovať pri ošetrení rán a podávaní prvej pomoci v rôznych situáciách. Túto kartu sme vytvorili v spolupráci so Slovenským Červeným krížom – Územný spolok Žilina
  • VRECKO PRVEJ POMOCI – zdravotnícke potreby na bezpečné ošetrenie rán
  • KARTA ČO MI MÔŽE POMÔCŤ – zoznam techník a aktivít, ktoré sú nápomocné a užitočné v náročnej chvíli; do zoznamu si možno zapísať, ktorá technika bola OK a ako veľmi pomohla
  • JE OK, že nie si OK – POMOC PRI SEBAPOŠKODZOVANÍ EXISTUJE – leporelo s informáciami o sebapoškodzovaní, o tom, čo je účinné a nápomocné pri jeho zvládaní a o možnostiach pomoci. Pár užitočných rád od psychológov pre rodičov – leporelo pre rodičov, ktorých dieťa sa sebapoškodzuje.
  • SEMAFOROVÉ KARTY – prostredníctvom týchto 3 kariet môžu komunikovať deti so svojimi rodičmi aj bez slov. Niekedy je pre mladých ľudí naozaj ťažké slovami vyjadriť to, čo potrebujú a cítia, tak sme im to chceli uľahčiť a nájsť pre obe strany rešpektujúcu spoločnú cestu a komunikačný kompromis

„Krabička mi priniesla bezpečie. Viem, že tam nájdem to, čo potrebujem a naozaj skúšam veci, ktoré tam sú, aby som si neublížila… Držím palce v tom, čo robíte a ešte raz ďakujem za krabičku. Chcela by som všetkým povedať, ktorí to majú tak ako ja, aby sa nebáli a skúsili pomoc.“

Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o prípadných možnostiach ako krabičky získať alebo na ich výrobu prispieť a poskytnúť tak niekomu prvú pomoc, ozvite sa nám na zuzka@ipcko.sk.

Tabule nádeje na koľajniciach

Samovraždy na koľajových komunikáciách sú vážnym problémom, ktorým trpia nielen najbližší tých, ktorí sa rozhodnú takto ukončiť svoj život, ale aj rušňovodiči a pracovníci železníc, cestujúci, okoloidúci, záchranné zložky a ďalší. Výskumy z Holandska a Anglicka dokazujú, že polovica všetkých suicídií na koľajniciach sa deje na miestach, kde sa už v minulosti samovražda odohrala a zhlukujú sa okolo tohto ohniska.

V roku 2020 sme preto v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky spustili iniciatívu #STOPSAMOVRAŽDÁM. Na základe dát z našich liniek pomoci a od železníc mapujeme kritické miesta a umiestňujeme na ne informačné tabule s kontaktmi na našu Krízovú linku pomoci IPčko. Naším cieľom je znížiť počet samovrážd na železniciach a ukázať ľuďom v kríze, že #POMOCEXISTUJE. Neskôr sa k nášmu projektu pridala aj Železničná spoločnosť Slovensko a aj ďalší partneri, za čo im veľmi ďakujeme.

Ako funguje pomoc na železniciach:

Na miestach, kde opakovane dochádza k tragédiám, umiestňujeme tabule s odkazom na Krízovú linku pomoci IPčko. Opakovane sa na tieto lokality vraciame, kontrolujeme stav tabúľ a v prípade potreby ich obnovujeme alebo aj dopĺňame na nové miesta.

Za obdobie fungovania tejto iniciatívy sme umiestnili viac ako 700 tabúľ a vďaka nim sa na nás už obrátilo viac ako 500 ľudí, ktorí chceli ukončiť svoj život. Ďakujeme všetkým, ktorí tabule na koľajniciach doteraz podporili. Aj vďaka vám majú ľudia v tých najtemnejších okamihoch nádej a svetlo.

Pomáhajúce weby

Vytvorili sme webové stránky, ktoré ľuďom pomáhajú v tých najťažších chvíľach. Každá z nich je v niečom špecifická a má inú úlohu.

Chcem sa zabiť

Čo si naťuká do prehliadača človek, ktorému je práve najťažšie a má myšlienky na ukončenie svojho života? Môže to byť vyhľadanie pomoci, no môže to byť aj pravý opak. A preto vznikol web chcemsazabit.sk. Aby sa ukázal ľuďom, ktorí v tých najtemnejších chvíľach hľadajú spôsob, ako ukončiť svoju bolesť. Chceme, aby našli nás – IPčko. Aby našli pomoc, ktorá im dodá nádej.

Stalo sa to

Čo robiť, keď niekto zneužije dôveru mladého človeka na internete? Ako mu pomôcť? A ako môžeme predísť tomu, aby sa to stalo ďalším? Web stalosato.sk vznikol práve preto – aby poskytol bezpečný priestor tým, ktorí sa stali obeťami kybergroomingu. Mladí tu môžu anonymne napísať o svojich skúsenostiach a získať informácie o tom, ako sa chrániť a kde hľadať pomoc. Web ponúka aj sekcie pre rodičov a odborníkov, ktorí chcú vedieť ako rozpoznať varovné signály a ako v takejto situácii konať. Ak je to potrebné, prepájame prípady aj s Odborom počítačovej kriminality P PZ.

Nevypočutý

Mladí ľudia majú veľa otázok, obáv a frustrácií. No často nemajú priestor, kde by ich mohli bezpečne vyjadriť a vo svojom okolí nevnímajú prijatie či porozumenie. Preto vznikol web náš online frustrovač Nevypočutý – priestor, kde nám môžu napísať, čo ich trápi, čo ich hnevá, čo im nedáva spať. Každý jeden odkaz si prečítame a v pravidelných livestreamoch na Twitchi na ne odpovedajú naši psychológovia. Bez moralizovania, bez odsudzovania – s cieľom pochopiť, čo mladí ľudia prežívajú, ukázať im, že v tom nie sú sami a pokiaľ vieme, tak im poradiť, kde hľadať pomoc či riešenie ich situácie.

Pomáhajúce materiály

Informácie o pomoci sa snažíme dostať medzi mladých najrôznejšími spôsobmi. Jedným z nich sú aj pomáhajúce leporelá. Pretože leporelá nemusia byť len pre deti. Naše leporelá ponúkajú jednoduché a zrozumiteľné kroky, ako zvládnuť ťažké chvíle.Sú určené pre mladých ľudí, ale aj pre odborníkov, a venujú sa témam, s ktorými sa stretávame najčastejšie: úzkosť, sebapoškodzovanie, stres, myšlienky na samovraždu a kybergrooming.

Okrem nich sme vytvorili aj špeciálne leporelá pre rodičov, ktorých dieťa sa pokúsilo o samovraždu alebo prišlo takýmto spôsobom o život. V takýchto momentoch totiž potrebujú pomoc a podporu.
Ďalšia séria sa zameriava na techniky prvej psychologickej pomoci – nielen pre ľudí v krízovej situácii, ale aj pre rodičov a učiteľov, ktorí potrebujú vedieť, ako so zasiahnutými komunikovať.

Leporelá sú dostupné pre školy, odborníkov aj širokú verejnosť. Okrem nich vytvárame aj grafiky, postery a bannery, ktoré prinášajú odporúčania od psychológov k aktuálnym témam – od zvládania začiatku školského roka, cez vianočné obdobie až po reakcie na nebezpečné online výzvy. Je možné sa o ich dostupnosti informovať na zuzka@ipcko.sk.