ROK S VYFRUSTROVAČOM: Viac ako 840 odkazov od mladých ľudí, ktoré nesmieme ignorovať

Prečo majú mladí pocit, že ich nikto nepočúva? Prečo v školách prehliadame šikanu, mizogýniu a frustráciu, až kým nie je neskoro? IPčko a Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) zrealizovali analýzu 847 anonymných odkazov, ktoré od mladých ľudí prišli cez nástroj VYFRUSTROVAČ. Výsledkom je aj 10 odporúčaní pre prevenciu radikalizácie, extrémizmu a pre budovanie bezpečného prostredia na stredných školách. Aby sme nereagovali až vtedy, keď je už neskoro.

Začiatkom roka 2024 sme spustili iniciatívu Nevypočutý, súbor aktivít na prevenciu radikalizácie mladých, pretože sme na linkách pomoci zaznamenali zvýšený počet podnetov, ktoré sa týkali radikalizácie či extrémizmu.

Súčasťou iniciatívy bol aj online projekt VYFRUSTROVAČ, cez ktorý za rok fungovania prišlo viac ako 847 anonymných odkazov. Mladí ľudia formou správ a zvukových nahrávok zdieľajú svoje frustrácie, trápenia a strachy. Ich odkazy si naši psychológovia a psychologičky pravidelne čítajú a reagujeme na ne cez pravidelné živé vysielania na platforme Twitch.tv.

Po roku fungovania VYFRUSTROVAČA sme sa rozhodli v spolupráci s Centrom pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) všetky prijaté odkazy zanalyzovať. „Nejde o reprezentatívny výskum, ale o hodnotnú sondu do vnútorného sveta mladých ľudí, ktorá dokáže poskytnúť jedinečný pohľad na to, ako sa cítia, čo prežívajú a čo im chýba,” hovorí Elena Gallová Kriglerová, riaditeľka CVEK, ktorá odkazy analyzovala.

„Ak aj kričím o pomoc, nikto ma nepočuje“

Mladí ľudia čelia mnohým nástrahám a rizikám – v škole, doma aj v online svete. „Zažívajú silný tlak na výkon, tlak z online sveta sociálnych sietí, čelia výzvam v oblasti duševného zdravia a nedostávajú dostatočnú podporu. Služby školských psychológov sú pre nich často nedostupné a nemajú s kým hovoriť o tom, čo prežívajú,” hovorí Marek Madro, riaditeľ IPčka.

Viac ako tretina podnetov (35,5 %) vo VYFRUSTROVAČI sa týkala školského prostredia. Výpovede hovoria o tlaku na výkon, zosmiešňovaní zo strany učiteľov, ignorovaní šikany či bagatelizovaní sexistických prejavov. „Mnoho učiteľov a učiteliek odvádza fantastickú prácu. Do VYFRUSTROVAČA však prichádzajú najmä odkazy od mladých ľudí s negatívnou skúsenosťou. Pedagógovia aj školské podporné tímy potrebujú rozvoj, podporu a posilnené kapacity na to, aby sa situácia mohla zmeniť. To reflektujeme aj v našich odporúčaniach,” vysvetľuje Elena G. Kriglerová.

Ďalšie výpovede vo VYFRUSTROVAČI sa týkali problematických rodinných vzťahov (14,4 %), duševného zdravia (13,4 %), radikalizácie (10,3 %) či mizogýnie (10,2 %). Zistenia poukazujú na systémové zlyhávania aj absenciu bezpečného prostredia, kde by sa problémy mladých skutočne riešili.

„Ich odkazy sú plné bolesti, hnevu, pocitu neviditeľnosti, túžby po rešpekte. Pomenuvávajú reálne problémy, vidia okolo seba javy, ktoré môžu mať vážne následky. Všetci hovoríme, že mladých treba počúvať, ale v praxi ich často umlčiavame. Vyfrustrovač je toho dôkazom a ilustruje to aj citát, na ktorý sme narazili v jednej z uzavretých online skupín: ,Terorizmus je jazykom nevypočutých‘,” hovorí Marek Madro.

Analýza odkazov z projektu VYFRUSTROVAČ potvrdila, že v školskom prostredí sa šíria nebezpečné fenomény ako radikalizácia, sexizmus, mizogýnia, či šikana. „Škola nie je miestom, kde by sa mladí cítili v bezpečí. Mnohí opisujú zosmiešňovanie, ignorovanie alebo dokonca podporu radikálnych názorov zo strany učiteľov. Ak nebudeme tieto signály brať vážne, riskujeme ďalšie tragédie,“ upozorňuje Marek Madro.


Príklady citátov z VYFRUSTROVAČA:
  • „Šikana sa nerieši, kým sa nestane niečo vážne, koľko tragédií ešte potrebujeme?“
  • „Nemám právo na svoje emócie, lebo rodičia mali ,ťažší život‘.“
  • „Keď som povedala, že chcem byť programátorka, učiteľ ma len vysmial.“
  • „Spolužiak sa často vyjadruje o ženách ako o spodine, tovare, slúžkach pre mužov.“
  • „Vidím, ako sa moji spolužiaci menia pod vplyvom extrémistického obsahu online a neviem, čo s tým.“
  • „Keď sa niekto radikalizuje a šíri nenávisť, školy to ignorujú, kým sa nestane niečo vážne. A aj potom povedia, že to bola osamelá výnimka.“

Desať odporúčaní: Mladí volajú po zmene

Spoločne s CVEK sme zostavili 10 odporúčaní pre školy, rodičov, ale aj štátne inštitúcie. Týkajú sa systémovej podpory duševného zdravia, zvyšovania odbornosti prvolíniových pracovníkov, vytvárania bezpečného školského prostredia, ochrany pred sexizmom či budovania systémových opatrení na prevenciu radikalizácie a extrémizmu.

Odporúčania nielen pomenúvajú problémy, ale prinášajú aj návrhy na konkrétne riešenia, ktoré sa môžu začať diať ihneď. „Sú veľmi konkrétne, aplikovateľné a postavené na spolupráci. Mnohé z nich už sami rozvíjame v aktivitách v rámci projektu Nevypočutý, a sme pripravení spolupracovať a odovzdať naše know-how, aby sme spoločne dosiahli systémové zmeny,“ uzatvára Marek Madro.

Prevencii radikalizácie sa veujeme už niekoľko rokov. V spolupráci s Protiteroristickou centrálou P PZ po celom Slovensku opakovane realizujeme sériu vzdelávaní v oblasti prevencie radikalizácie na školách. Okrem VYFRUSTROVAČA a pravidelných livestreamov v rámci projektu Nevypočutý robíme aj špeciálne triednické hodiny o radikalizácii a náš krízový intervenčný tím poskytuje služby a konzultácie v tejto téme aj priamo na školách.

Všetky odporúčania, ako aj najdôležitejšie zistenia z analýzy sú dostupné TU.

Zdieľať: