Bratislava, 16.3.2020 – na IPčku bolo v súvislosti s prítomnosťou COVID – 19 do tejto chvíle 662 chatov, kde bolo aspoň raz spomenuté slovo “korona” (alebo corona). Počet takýchto rozhovorov má však rastúci trend. V týchto dňoch najčastejšie prichádzajú za našimi psychológmi na IPčko.sk vo zvýšenej miere mladí ľudia s obavami a strachom o vlastnú budúcnosť, no aj budúcnosť tých, ktorých majú radi. Pýtajú sa ako môžu tráviť svoj čas v karanténe a ako majú zvládať stres pri čakaní na výsledky testovania. 

#ZOSTAŇDOMA
#POMOCEXISTUJE
#DAMETO

Príspevok v online komunite našich klientov z IPčko.sk

Z našich skúsenosti z chatov a e – mailov vnímame, že mladí ľudia pociťujú vplyv prítomnosti koronavírusu rozdielne. Závisí to od mnohých aspektov – napríklad od ich práce, brigády, školy, prítomnosti nakazených ľudí v ich okolí, typu záľub, prítomnosti iných ochorení, zamestnania rodičov alebo blízkych, osobnosti,… Je mnoho faktorov, ktoré naše emócie a myšlienky dokážu v tomto období ovplyvňovať a rovnako existujú aj rôzne typy reakcií na to, čo sa v našom okolí alebo vo svete deje. Niekto si užíva čas doma osamote alebo s rodinou, niekto športuje, aby zahnal stres, iný potrebuje získať čo najviac informácií, niekto zas potrebuje pomáhať ostatným. Nikde však nie je dané, v akej intenzite a ako by mal človek prežívať strach spojený s koronavírusom. Nikto nemá právo hovoriť Vám, ako by ste sa mali v tejto situácii cítiť. Je potrebné uvedomiť si, že v súvislosti s vírusom sa jedná o neprirodzenú, “nenormálnu” situáciu, a tak aj reakcia človeka, ktorú môžeme vnímať ako nenormálnu, je úplne prirodzená.

Pri rozhovoroch s mladým ľuďmi pozorujeme rôzne zvládacie stratégie aktuálnej situácie. Ľudia v novej situácii zvyknú často využívať zvládacie mechanizmy, ktoré používali doteraz, ktoré sa im v minulosti osvedčili. Ak fungujú, je to super – napätie a stres sa znižuje. Ak nie, hľadajú iné stratégie, ktoré by mohli vyskúšať, čo je tiež skvelé!
Niekedy sme my, IPčko.sk pri hľadaní týchto zvládacích stratégii s nimi.
Radi by sme mladým ľuďom odkázali, že so svojimi pocitmi nemusia zostávať sami.
Sme tu pre nich na linkách dôvery a radi ich budeme s týmito pocitmi sprevádzať alebo hľadať s nimi nové techniky a možnosti, ako stres spoločne zvládnuť.

IPčko.sk (7,00 – 24,00) e – mail a chat
Dobrá linka (v pracovných dňoch od 15,00 do 20,00) – www.dobralinka.sk

“Všade samá korona, ale veď mne je ťažko aj z iných vecí ako z korony.
Zaujíma to vôbec niekoho?”

Napriek rozšírenosti vírusového ochorenia COVID – 19 na celom svete tu s nami stále sú aj iné ťažkosti. Aj keď máme pocit, že sa svet zastavil, nie je to úplne tak. U ľudí s inými fyzickými ochoreniami (najmä respiračnými alebo takými, ktoré oslabujú imunitu jednotlivca) a psychickými poruchami sa v práci IPčka stretávame jednak so zvýšeným stresom a pocitom bezmocnosti z aktuálneho diania. Aj vďaka komunitám na sociálnych sieťach, kde naši ôsmy psychológovia intervenujú, môžu ľudia svoje pocity zdieľať, spoločne hľadať riešenia a poskytovať si vzájomne oporu. Práve v týchto chvíľach sa stretávame aj s obrovskou súdržnosťou a podporou (príspevok členky skupiny s dlhodobo oslabenou imunitou, ktorá od svojho blízkeho dostala ako darček rúško so slovami: “Ty to potrebuješ viac ako ja”).
Sila a podpora, ktorá sa skrýva aj u ľudí s pridruženými ochoreniami, nás pri našej práci neprestáva príjemne udivovať a motivovať.

“Boli sme spolu deň predtým, teraz čaká na výsledky.
Kokos, to fakt to možem mať aj ja….” 

Čakanie na výsledky akéhokoľvek testu a s tým sa spájajúca neistota, je mimoriadne náročné. Často máme stres, ak čakáme na výsledky skúšky v škole, na výsledky z pracovného pohovoru či výsledku testu na potvrdenie alebo vyvrátenie ochorenia.
O to náročnejšie môže byť, ak sa jedná o testovanie koronavírusu.
Toto čakanie môže byť o to nepríjemnejšie, keďže ide o vírusové ochorenie, ktoré je ústrednou témou dnešných dní. Môže sa spájať s pocitmi sebaobviňovania, v hlave sa čoraz intenzívnejšie objavuje otázka „Čo som mohol urobiť pre to, aby tomu zabránil?“ a tiež sú tu prítomné pocity strachu o tom, čo bude nasledovať. Tieto pocity, myšlienky a vnútorné otázky sú v danej situácii úplne prirodzené. Aj preto náš štát zriadil infolinky, na ktoré sa môžete obrátiť s akýmikoľvek otázkami ohľadom koronavírusu – aj otázkami, ktoré sa týkajú priebehu vyšetrenia alebo príznakov ochorenia. Považujeme za dôležité upozorniť, že kontaktovať tiesňové linky 155 alebo 112 by sme mali len v prípade, ak sa jedná o akútne ohrozenie zdravia či života! Často sa aj na IPčko.sk obraciate práve s otázkou, či si podľa symptómou myslíme, že sa o tento vírus jedná.

Oficiálna infolinka pre COVID 19 – 0800 22 12 34

Ako môžeme efektívne zvládnuť čas, počas ktorého na výsledky čakáme? Existuje niekoľko stratégií, ktoré môžete vyskúšať. Je dôležité vedieť, že nemusíte na výsledky čakať osamote a o podporu môžete požiadať rodinu, priateľov alebo spomínané linky. Nápomocné tiež môže byť rozdeliť si čas na isté časti, bloky. Sústredíte sa tak na menší časový úsek, ktorý je jednoduchšie zvládnuť. Napríklad si najprv dáte za cieľ zvládnuť jeden deň, jednu hodinu, 10 minút. Keď ich zvládnete, sústredíte sa na ďalší časový úsek. Ak pociťujete nepokoj, nie ste schopný upokojiť sa, môžete túto energiu využiť inak – prechádzka, upratovanie, využite ju vo svoj prospech. Zamerať myšlienky na niečo iné ako na výsledky testovania môžete aj prostredníctvom iných aktivít – zahrajte si spoločenskú hru, trávte čas so svojim domácim miláčikom, venujte pracovným úloham, pozrite si vlogy, videá, záznamy zo streamov na Twitchi na YouTube – kanál IPčko.sk alebo si vypočujte naše podcasty Hmmm…, v ktorých sa dozviete mnpho zaujímavých informácií o duševnom zdraví.
V posledných dňoch sme vytvorili aj názorové časti podcastu “Madrovanie”, kde sme sa venovali aj COVID – 19 – Ako ustáť paniku? a Ako využiť karanténny “koronačas”?
Vypočujte si a dozviete sa viac. 
OK, priznávame, že sme mali niekoľko desiatok kontaktov s mladými ľuďmi, ktorí sami alebo ich príbuzní, so strachom a obrovskými obavami čakali na výsledky testovania na COVID 19.

“Mama totálne vyšiluje, nemožem sa pohnúť ani z domu a to tu mám s nimi byť ďalších 14 dní. Tak toto asi my doma nedáme. Pozabíjame sa tu.”

Izolácia, dobrovoľná či povinná dvojtýždňová karanténa môže mať dvojaký vplyv – môže nás spojiť s členmi našej rodiny viac ako doteraz, alebo nás od nich na nejaký čas oddialiť.
Oba tieto typy situácií môžu ponúkať výzvy, ktoré má rodina zvládnuť, zároveň však môžu byť príležitosťou, ktorú môže rodina využiť. V prípade spoločnej karantény s rodinou môže dochádzať k častejším nezhodám, a to je úplne prirodzené – chce to nejaký čas, kým si členovia na nový systém fungovania zvyknú a niekto sa práve takto vysporiadáva so svojimi pocitmi. Je preto dôležité, aby sme sa pokúsili byť k sebe ohľaduplní, tolerantní a spoločne s ostatnými členmi rodiny môžeme skúsiť vytvoriť plán, ako spoločný čas stráviť. Ako možnosť sa ponúka napríklad spoločné upratovanie, hranie spoločenských hier, varenie, pozeranie starých rodinných videí a fotografií, vytriedenie starých vecí na charitu, sledovanie filmov a seriálov, a podobne. Ak ste v dôsledku karantény ostali doma osamote, internet a online spojenie Vám ponúka možnosť, ako sa spojiť so svojimi blízkymi, objednať si jedlo, ale aj mnohé iné možnosti. Čas strávený osamote môže byť niekedy strašidelný, ale môže nám tiež ponúkať možnosti na sebavzdelávanie, oddych a relaxáciu, splnenie vecí doma, ktoré sme už dlho odkladali. Môže byť nápomocné myslieť na to, že izolácia je slovo a opatrenie, ktorému my sami alebo s rodinou môžeme dať význam, aký len chceme a je len na nás, aké spomienky si na ňu vytvoríme.

“Vieš čo, už mi tie rúška neprídu ani trápne a ani smiešne. Keď som videla, že sa v tom predvádza aj prezidentka, tak asi už na tom aj niečo bude. Ale je to desivé.”

Je dôležité, aby sme dodržiavali opatrenia a rady dané Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a hygienikov. Možno tieto opatrenia počúva mladý človek, ktorý je zdravý, má skvelú imunitu a pocit, že sa jeho nákaza vírusu netýka, pretože už v minulosti ho málokto dokázal nakaziť. Je skvelé, že tu máme takýchto silných a zdravých ľudí, ale nehrajme sa na hrdinov! Tieto opatrenia však môžu mať aj iný zmysel – okrem ochrany seba a ľudí vo svojom okolí, prispievame ku kolegiálnosti, držíme ako ľudia spolu a upokojujeme ľudí okolo nás, ktorí by inak mohli pociťovať strach v tom prípade, ak uvidia človeka bez potrebných bezpečnostných opatrení (napríklad bez rúška). Nikdy nevieme, čo daný človek prežíva a možno je jeho strach spôsobený chronickým ochorením alebo oslabenou imunitou. Buďme v tom spolu! Aj takto môžeme pracovať na psychickej pohode seba i iných ľudí.

“Ja som spoločenský typ…Tá predstava, že budem len doma…a čo tam mám akože robiť?”

Ostanem doma – pre niekoho iba ďalší bežný deň, pre niekoho nemožná predstava, pre niekoho úľava. Niektorí ľudia (ktorí pracujú z domu, radi trávia čas doma a podobne) sú profesionáli v trávení času doma a nemajú s takýmto prispôsobením problém. Niektorí po dlhom čase zahltenom povinnosťami sa na pobyt doma tešia a radi si oddych a čas strávený inak užijú. Čo však ak si takýto čas neviem vôbec predstaviť? Ako mám toľko hodín doma vyplniť?

Niekedy v takejto situácii je náročné prispôsobiť sa danej situácii a brať ju ako príležitosť. Preto je úplne v poriadku, ak si na to ponadávame a nebudeme s tým hneď v pohode ako napríklad ľudia okolo nás. Každý to berieme úplne inak, doprajte si potrebný čas. Možno Vám v potrebnom prechode medzi prácou a aktívnym životom mimo domu môže pomôcť istá postupnosť. Dokážete nejak pracovať z domu? Viete svoju pozornosť zamerať na robenie niečoho doma? Nebojte sa hľadať činnosť, pri ktorej sa cítite dobre!

“Ja už to nemožem ani počúvať ani pozerať, všetci sa o tom rozprávajú a mne z toho nie je dobre, potom sa len viac bojím. Ako keby som toho už nezažila dosť.”

Staráme sa o imunitu fyzického tela. Ako sa postarať o tú duševnú imunitu?

Ako vieme, fyzické telo s psychikou sú úzko prepojené a spolu súvisia. To najlepšie, čo teda môžeme urobiť, je starať sa o oboje! Ak sa staráme o našej fyzické telo, zdravie a dodržujeme potrebné hygienické opatrenia – výborne! Prispievame tak aj k našej psychickej pohode a pocitu zadosťučinenia. Starať sa však môžeme aj o našu psychickú pohodu a dokonca aj o pohodu iných ľudí. Okrem informácií, ktoré sme uviedli vyššie, môžeme urobiť aj iné opatrenia.

Pri snahe informovať čo najviac ľudí prostredníctvom médií môže dochádzať k príliš silnej expozícii negatívnym a stresujúcim správam. Ak nám takéto vystavenie prináša pocity nepohodlia a stresu, môžeme ho obmedziť. To, kam zameriavame pozornosť je mimoriadne dôležité, preto sa môžeme skúsiť pozrieť na správy o tom, ako sa ľudia aj v takýchto náročných situáciách dokážu spojiť a pomáhať si!

Udržujme kontakt (aj keď len online) s ľuďmi, na ktorých nám záleží a nezostávajme s našimi pocitmi sami!
Venujte extra čas aktivitám, ktoré Vám dokážu uľaviť od stresu a upokojiť vás (relaxačné techniky, cvičenie, čítanie, maľovanie, alebo iné).
Informujte sa a vyhľadajte nové relaxačné techniky, ktoré by ste mohli skúsiť.
Vytvorte si plán toho, čo budete dnes robiť – inšpirujte sa plánmi ostatných ľudí, zdieľajte ich spoločne na internete.
Starajte sa o svoje fyzické telo, a tak podporíte aj svoju psychickú pohodu.

“Bez mojej terapeutky to tak dlho nevydržím!”

Máte nadviazanú spoluprácu s odborníkmi (psychológmi,
psychiatrami alebo psychoterapeutmi) a oni zrušili sedenia?

Áno, aj toto sa dnes deje v zmysle zodpovedného konania voči sebe samému a aj voči Vám.

Tento druh poskytovania pomoci sa obmedzil na minimum, to však neznamená, že „pomoc je v karanténe“.

Kliknite si na Mapu pomoci a skúste si telefonicky alebo mailom zistiť, ktorí z odborníkov a v akom režime poskytuje svoje služby.

Stále sú tu aj linky dôvery a podporné online skupiny, kde sa môžete obrátiť.

Linka detskej istoty: (Nonstop) – 116 111
Linka detskej dôvery (v pracovných dňoch od 14,00 do 20,00) – www.linkadeti.sk, 0907 401 749
Linka dôvery Nezábudka – (Nonstop) 0800 800 566

V súvislosti so situáciou, ktorú nečakal nikto z nás, v ktorej sa všemožne snažíme zorientovať a pomáhať si navzájom sme sa rozhodli vytvoriť kampaň #DAMETO.

O čo ide?
V krátkosti – “ZAPOJ SA – NAPÍŠ TO – POŠLI TO a #DAMETO”.

Napíš svojmu kamošovi, blízkemu, spolužiakovi zo strednej, vzdialenému rodinnému príslušníkovi… hocikomu, koho máš v telefónnom zozname alebo friendliste na sociálnych sieťach. Ideálne aj takým, s ktorými si dlho neprehodil/a ani slovo.
Napíš im povzbudivé slová, že na nich v týchto dňoch myslíš a spýtaj sa, ako zvládajú tieto ťažšie dni.
Povzbuď ich, že spolu to zvládneme.

“Koronačas” nie je len čas o izolácii a strachu, ale aj o solidarite, vzájomnej podpore a pomoci.

My sme už svoje správy poslali.

A čo TY???