Život v pandemickom roku nás všetkých donútil žiť tak, ako sme si nikdy nevedeli a nechceli predstaviť. Situácia, ktorú sme zažili a stále zažívame vrhla úplne iné svetlo na veci, ktoré sme predtým vnímali ako samozrejmosť. Rovnako väčšina z nás pocítila značný dopad na duševné zdravie seba, či svojich blízkych. Zároveň sa zvýšila potreba vnímať a starať sa o duševné zdravie oveľa viac ako kedykoľvek predtým.
Pandémia COVID-19, postcovidová situácia, neistý návrat do normálu a nejasná budúcnosť spôsobila, že vo veľkej miere prežívame paletu rôznych pocitov. Tieto pocity zažívalo aj
36 722 ľudí, ktorí sa na nás obrátili vo chvíľach, keď potrebovali pomoc, podporu, prijatie a blízkosť odborníka. Hľadali niekoho, s kým mohli v bezpečnom prostredí zdieľať svoje životné príbehy, hľadať upokojenie, ukotvenie a možno nové možnosti a riešenia.
V týchto dňoch sme skompletizovali štatistiku našich kontaktov s ľuďmi za obdobie od januára do konca júna. Nahliadnutie do nej vám napovie veľa o duševnom zdraví ľudí, ale aj o témach, ktoré v oblasti duševného zdravia v týchto mesiacoch dominovali. Veríme, že nielen pre nás, ale aj pre jednotlivcov, inštitúcie či organizácie, ktoré pracujú v oblasti duševného zdravia alebo akokoľvek s mladými ľuďmi, či seniormi je naša zverejnená štatistika praktickým pomocníkom a sprievodcom.
Štatistické dáta zaznamenávajú naši poradcovia priebežne po každom pomáhajúcom poradenskom kontakte a krízovej intervencii do štatistických online formulárov. Percentá sú zaokrúhlené na jedno desatinné miesto. Dáta, s ktorými pracujeme súhlasia s aplikáciami Livechatoo a ActiveCALL, cez ktoré pomoc ľuďom, ktorí to potrebujú poskytujeme.
Čo nám štatistika napovedá?
- Za posledných 6 mesiacov sme zaznamenali 48%tný nárast kontaktov.
- 73% kontaktov boli mladí ľudia do 30 rokov.
- 16% ľudí vyhľadalo kontakt s nami z dôvodu osamelosti.
- Z celkového počtu kontaktov 11% ľudí používa sebapoškodzovanie ako zvládaciu stratégiu. Z celkového počtu kontaktov mladých ľudí vo vekovej kategórií 15 až 18 rokov je to 30%.
- 23% mladých ľudí vo vekovej kategórii 15 – 18 rokov kontaktovalo naše linky pomoci v akútnej suicidálnej kríze.
- 8% mladých ľudí popisuje v dôsledku pandemickej situácie, lockdownu a absencie osobných sociálnych vzťahov, ťažkosti v rovesníckych vzťahoch, pričom v roku 2020 to boli 4% mladých ľudí v tejto téme.
- Viedli sme spolu 1057 rozhovorov, v ktorých mladí ľudia popisovali pocity tlaku na ich vzdelávací výkon.
- Rozprávali sme sa s 12 učiteľkami a učiteľmi, ktorí stratili blízkych v dôsledku pandémie COVID-19.
- 186 bolo rozhovorov s učiteľkami a učiteľmi, ktorí pociťovali vyčerpanie a demotiváciu.
- So zdravotníčkami a zdravotníkmi sme viedli 253 rozhovorov.
Štatistiky, z ktorých sme vychádzali zhromažďujú informácie z prevádzky krízových služieb pomoci IPčko.sk, Krízová linka pomoci, Dobrá linka, Krízový intervenčný tím IPčko, Projekt Online terénnej práce, Kontaktné centrum Káčko, Klub Machovisko, www.stalosato.sk, www.chcemsazabit.sk.
Medzi témami, s ktorými sa na nás ľudia v životných krízach obracajú, dominujú pocity osamotenia a strach, myšlienky na ukončenie života, sebapoškodzovanie. Aktuálne je častou témou pandémia Covid-19 a oblasti, ktoré s témou ako takou súvisia.
Sme radi, že v týchto ale aj v ďalších témach ľudia vedia, že sa majú na koho obrátiť a #pomocexistuje.
Pri životných krízach sme nápomocní ľuďom všetkých vekových kategórií a oboch pohlaví. Rozhovory vedieme o niečo častejšie so ženami ako s mužmi.
Najdominantnejšou skupinou kontaktov z hľadiska veku je kategória mladých ľudí od 15 do 18 rokov. Ide o veľmi zraniteľnú vekovú kategóriu, ktorá často zápasí s tým, ako a komu komunikovať svoje emócie, obavy, strachy a problémy. Každý mladý človek, ktorému pomôžeme ustáť a prekonať krízu, je pre nás nesmierne dôležitý.
1336 kontaktov sa rozhodlo oprieť o odborníkov z liniek krízovej služby IPčko v čase akútnej suicidálnej krízy. V štatistickom prehľade nájdete informácie o tom, že išlo najmä o ženy. Okrem toho si môžete pozrieť rozloženie vo vekových kategóriách a meniace sa počty kontaktov v priebehu šiestich mesiacov.
Veľmi oceňujeme dôveru, s ktorou sa na nás obracajú ľudia v takej náročnej situácií. Chceme predovšetkým, aby vedeli, že na nich záleží a že tu je niekto kedykoľvek len pre nich. Rozumieme, že je ťažké už nevládať ísť ďalej a hľadať niekoho, kto porozumie ich trápeniam. Stáť pri nich, podporiť ich a znovu im pomôcť nájsť reštart v živote, je našim najdôležitejším poslaním.
Prostredníctvom našich dát z aplikácií Livechatoo alebo ActiveCALL, s ktorými denno-denne pracujeme sme rovnako zistili, že za posledný pol rok sa na nás obrátilo 4054 ľudí, ktorí mysleli na samovraždu. Z pohľadu našich krízových služieb bol najkritickejší práve marec, ktorý priniesol 735 týchto kontaktov.
Napriek náročnosti témy, sme radi, že si nás ľudia s myšlienkami na samovraždu vedia nájsť a že ich vieme sprevádzať v postupných krokoch, pri vychádzaní z tunela, ktorý zdá sa nemá to svetlo na konci.
Jednou z troch najdominantnejších tém, bola téma sebapoškodzovania, ktorá sa v 64% týkala žien. Najviac kontaktov v tejto téme sme zaznamenali vo vekovej kategórií od 15 do 18 rokov.
S pocitmi, s ktorými si nielen mladí ľudia nevedia poradiť a vedú k sebapoškodzovaniu nemusia byť sami, pretože tu stále pre nich #pomocexistuje.
Stáť pri zraniteľných ľuďoch v krízovej životnej situácií nie je jednoduché. Vyžaduje si neustálu odbornú prípravu, vzdelanie, odolnosť a mnoho ďalších vecí.
Za to, že môžeme pripravovať odborníkov a odborníčky, ktorí potom pomáhajú mnohým ľuďom, či už na Krízovej linke pomoci, v internetovej poradni IPčko.sk, na Dobrej linke alebo v niektorom z ďalších našich krízových, či terénnych tímov alebo v kontaktných centrách s názvom Káčko, sme vďační všetkým našim donorom, darcom a partnerom.
Oceňujeme a ďakujeme všetkým odborníkom, inštitúciám a jednotlivcom, ktorí sú vo svojej práci nápomocní ľuďom počas životných kríz a spolu s nami ich krok za krokom vedú k reštartom, novým možnostiam, či riešeniam a k vedomiu, že #pomocexistuje.